Zelfkastijding en kindermishandeling

Bismillah,

 

Een veelvoorkomend antwoord van de Shi’a op de vraag waarom ze zichzelf slaan.

”Nee, maar wij slaan ons niet, dat doen wij niet…wij hebben niets met bloed, in kinderen snijden…neee hoor, dat is verboden..”

Grootayatullah Shirazi:

Zijn biografie: http://www.jafariyanews.com/july2k2/6shirazi_bio.htm

Shi’s Grootayatullah Shirazi over ”Azadari” en het mishandelen en laten bloeden van kinderen:

جرح الأطفال بالرؤوس لعزاء أبي عبدالله الحسين سلام الله عليه
بعض النساء في محرم يقمن بجرح أطفالهن الذين تتراوح أعمارهم بين السنة و السنتين في رؤسهم مواساة لأبي عبدالله الحسين عليه السلام فهل عملهن هذا جائز؟

*************************************************************

نعم جائز، بل هو مستحب، مع رضا الأب أو الجد لأنه تمرين للأطفال على حبّ آل الرسول الذين أمر الله بمودتهم، وتعزيزاً لروح المواساة لسبط النبي صلى الله عليه وآله فيهم، مضافاً إلى ما فيه من خواصّ الحجامة في الرأس التي سمّاها الرسول صلى الله عليه وآله بالمنقذة من الموت.

Vraag: ”Sommige vrouwen snijden de hoofden van hun kinderen van 1 of 2 jaar ter nagedachtenis van Abi Abdallah, is dit toegestaan?”

Antwoord: ”Ja het is toegestaan, sterker nog, het is aangeraden met de toestemming van de vader of opa van het kind. Het is een aanleiding om liefde te ontwikkelen voor de Ahl al Bayt”

http://s-alshirazi.com/masael/subject/shaaer/letter1.htm [Officiële website]

De volgende is Ayatullah Muhammad Rohani, Shi’a grootgeleerde van dit tijdperk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sadeq_Rohani

Een leerling van Allamah Tabatabaei, Shi’a auteur van Tafsir al Mizaan, en deze ”Rohani” kreeg zijn diploma van niemand minder dan Ayatullah Kho’i, de grondlegger van de Marji’a van Najaf.

En nu zijn fatwa:

سوال:
هل للأب ولاية على الولد الصغير بأن يجرح رأس ولده حتى خرج الدم (التطبير) في اليوم العاشر من المحرم ؟

ماذا لو كان الولد صغيراً جداً ؟ و اذا كان ذلك غير جائز أفيدونا بالدليل ؟

الجواب: باسمه جلت اسمائه
بإسمه جلت أسمائه

عمل حسن زايدا على الجواز بشرط مراعاة ان لا يترتب على التطبير هلاکة النفس و فلج عضو من اعضاء الطفل.

Vraag: ”Heeft een vader de autoriteit om het hoofd van zijn kind te snijden Op de tiende dag van Muharram tot bloed hieruit vloeit al is het kind nog een baby? Als dit niet is toegestaan, gelieve met bewijzen’

Antwoord: ”Het is een aangeraden daad. Eentje die normale regelgeving te boven gaat en op voorwaarde dat het snijden niet gepaard gaat in de dood van het kind of met het niet meer werken van zijn botten”
http://istefta.com/question/3690 [Officiële website]

 

 

De volgende grootgeleerden van de Shi’a hebben dit eveneens goedgekeurd:

Shi’a website: jafariyanews.com
 
Grand Ayatullah ash-Sheikh Muhammad Hussain an-Naa’ini

(The teacher of the Marajay of the holy city of Najaf)

“There is no doubt as to the permissibility of the beating of the chest and the face with the hands to the point of redness or blackness (of the chest or the face). This is also extended to the lashing of the shoulders and the back with chains to the extent mentioned (above), and even if this led to bleeding. As for causing the bleeding of the head by sword beating, this is also allowed provided it does not lead to endangering harm, such as unstoppable bleeding or harm to the scull, etc. as it is known amongst the experts in doing this (hitting on the head).”

The above Fatwa by Grand Ayatullah ash-Sheikh Muhammad Hussain an-Naa’ini was endorsed and signed by the following eminent Marajay:

Ayatullah al-Udhma as-Seyyid Mohsen al-Hakim, 
Ayatullah al-Udhma as-Seyyid Muhammad Kaadhem al-Shari’at Madari, 
Ayatullah al-Udhma as-Seyyid Abd-el-A’la as-Sabzewary,
Ayatullah al-Udhma as-Seyyid Abul-Qassim al-Kho’i, 
Ayatullah al-Udhma as-Seyyid Muhammad Ridha al-Gulpaygani, 
Ayatullah al-Udhma as-Seyyid Ali al-Hussaini as-Seestani,
Ayatullah al-Udhma as-Seyyid Muhammad Saadiq ar-Rouhani, 
Ayatullah al-Udhma al-Mirza Jawaad al-Tabrizi, 
Ayatullah al-Udhma as-Sheikh Hussain al-Waheed al-Khurasani 
And many other Maraje’ and eminent scholars…

Ayatollah al-Udhma al-Seyyid al-Kho’i

(The former leader of the Hawzah of the holy city of Najaf)

Question: Is there any problem with causing the bleeding of the head – TATBIR – as it is practiced, to express one’s grief about the martyrdom of our Imam Hussain peace be upon him, assuming there is going to be no permanent harm?

Answer: There is no problem with that, given the assumption made in the question, and Allah knows best.

Question: You stated that there is no problem in causing the bleeding of the head – known as TATBIR – if it does not lead to harm. It is said that it is not more than a permissible act, then can TATBIR be MUSTAHAB – desirable – if the intention was the upholding and honouring the Sha’a’er – signs of Allah – and sympathy with the Ahl-ul-Bayt, peace be upon them?

Answer: Most probably Allah Almighty would give thawab – reward (the individual) – for sympathising with the Ahl-ul-Bayt if the intention is sincere.

Grand Ayatullah as-Seyyid ash-Shirazi

Question: Some individuals say that I do not see shedding my tears as enough to express my grief for Imam Hussain (AS), his household and his followers on the day of Ashura. So is hitting myself with sword and injuring myself is allowed?

Answer: The Hussaini Sha’a’er, including TATBIR, are some of the RAAJIH issues. TATBIR is a MUSTAHAB deed, unless it leads to death, loss of limb, or loss of faculties. (RAAJIH means MUSTAHAB that could become WAJIB depending on the circumstances – translator.).

Question: What is your opinion regarding hitting the head with sword – TATBIR – on the day of Ashura whether or not it harms the individual.

Answer: The most common and widely known opinion of the Fuqaha (scholars) is that the desirability (of TATBIR) is in it not being extremely harmful.

Question: What is your opinion regarding the reports that Lady Zaynab peace be upon her, when she saw the head of her brother Imam Hussain peace be upon him, being paraded in public hit her forehead on the bar of the carriage she was travelling in, causing bleeding to flow from beneath her veil, which was visible to onlookers who witnessed the event?

Answer: Yes that is proven.

{Some of the famous references, which confirm the above report, are as follows: 
Bihaar al-Anwaar; volume 45, page 114, 
Jalaa’ al-‘Oyun; volume 2, page 238, 
Zaynab al-Kubra; page 112, 
Asraar ash-Shahadah; page 474,

Al-Muntakhab; volume 2, page 478, 
Nusrat-ul-Madhlum; page 18

Needless to say that ‘Allamah al-Majlisi – compiler of Bihaar al-Anwaar – and Sheikh al-Shari’ah al-Isfahani have confirmed the authenticity of the report.}

Ayatullah ash-Sheikh Abdul Kareem al-Ha’ery

(The Founder of the current Hawzah in the holy city of Qum)

“The hitting of swords on the heads (causing bleeding) is alright (allowed) provided there is no harm to the person doing this. Furthermore no one has the right to prohibit this (hitting the head with sword). In fact all kinds of TA’ZIAH – mourning – for SEYYED ASH-SHUHADA’ Imam Hussain may our souls be sacrificed for him, are MUSTAHAB – desirable deeds.”

The above Fatwa by Ayatullah ash-Sheikh Abdul Kareem al-Ha’ery was endorsed and signed by the following eminent Marajay: 
Ayatullah al-Udhma as-Sheikh Muhammad al-Araki, 
Ayatullah al-Udhma as-Seyyid Muhammad Ridha al-Gulpaygani, 
Ayatullah al-Udhma as-Seyyid Shahab-el-Deen al-Mar’ashi al-Najafi, 
Ayatullah al-Udhma as-Seyyid Hassan al-Tabataba’e al-Qummi, 
Ayatullah al-Udhma as-Seyyid Muhammad al-Waheedi, 
Ayatullah al-Udhma al-Mirza Jawaad al-Tabrizi, 
Ayatullah al-Udhma as-Seyyid Muhammad Saadiq al-Rouhani, 
Ayatullah al-Udhma Muhammad Mahdi al-Lankaroudi 
And many other Marajay and eminent scholars …

Grand Ayatullah Abul Hassan Asfahani

Grand Ayatullah Abul Hassan Asfahani is that greatly respected and honoured figure who was once asked by some muqasereen type people to give Fatwa (verdict) saying that mourners have crossed the limits in performing Azadari-e-Madhloom (perhaps they mean hitting back and shoulders with rzaers and head with swords).

On this the Ayatullah said: Az Madar-e-Hussain mee tarsem (I fear Hussain’s mother). This matter is between Hussain and his mourners.

(This event and these words have been heard by Ulama-e-Karam and it is the talk of town).

Grand Ayatullah as-Seyyid as-Seestani

(The current leader of the Hawzah of the holy city of Najaf)

Question: What is the ruling regarding the lashing with chains, chest beating, and walking on fire on the occasion of mourning the martyrdom of Imam Hussain peace be upon him?

Answer: If (these are) not associated with extreme harm or loss of limb, there is no objection.

BRON: http://www.jafariyanews.com/articles/2k4/28feb_azadariverdicts.htm

 

Hier is niets meer aan toe te voegen. Geen weldenkend persoon, laat staan een Moslim die claimt Allah en zijn Profeet te gehoorzamen zal vastklampen aan een verdorven geloof zoals het Shi’isme.

Advertenties

8 reacties

Opgeslagen onder Maatam/Ashura

8 Reacties op “Zelfkastijding en kindermishandeling

  1. ....

    Assalaam alaykum,

    De Shi’ietten vasten niet op de 10de dag van Muhharam. Ik heb te horen gekregen, dat degenen die dat wel doen, dit doen uit blijheid dat Hussayn (ra) is vermoord. En als je vast op ashura dan ben je tegen de ahlebayt. Hoe komen zij hierbij?, en is er een betrouwbare hadiths waarin duidelijk staat dat het wel aanbevolen is, het liefst van geleerden die Shi’ietten ook aannemen..

    De reden waarom Sunnitten vasten staat toch los van het feit dat Hussayn (ra) is vermoord?

    • Wa aleikom salam,

      De Shi’iten vasten niet gedurende de maand Muharram, en zeker niet op de 10e dag, dat door de Islaam wordt voorgeschreven.

      De significantie en oorsprong van het vasten tijdens deze maand is te herleiden naar de tijd van de eerdere Profeten, zoals Musa alayhi salaam. Dit was onder andere de dag dat hij werd gered van Fir’awn. De Profeet sallalahu aleyhi wasallam heeft het vasten op de 10e sterk aangeraden, 9e en de 10e, om zich te differentiëren van de toenmalige Joden. De hadith is als volgt:

      After the hijrah when the Prophet (peace and blessings be upon him) came to Madinah, he found that the Jews of Madinah also used to observe this day with fasting. The Prophet (peace and blessings be upon him) asked them the reason of their fasting on this day. They said, “This is a blessed day. On this day Allah saved the Children of Israel from their enemy (in Egypt) and so Prophet Musa fasted on this day giving thanks to Allah.” The Prophet (peace and blessings be upon him) said, “We have more claim to Musa than you.” He fasted on that day and commanded Muslims to fast on this day. (Al-Bukhari, hadith 1865)

      In another report it is mentioned that Jews of Madinah used to hold a feast on this day. The Prophet (peace and blessings be upon him) told his Companions to fast instead. (Al-Bukhari, hadith 1866)

      Imam At-Tirmidhi mentioned that ibn `Abbas(may Allah be pleased with them both) used to say that we should fast on two days: the 9th and 10th of Muharram to distinguish ourselves from the Jewish community. (At-Tirmidhi)

      Ibn`Abbasalso quoted the Prophet (peace and blessings be upon him) as saying, “If I live next year, I shall also fast on the 9th day.” (MusnadAhmad ibnHanbal, hadith2002)

      De Muslims zijn niet, en nooit tegen de Ahl al Bayt geweest. De enige groeperingen die door de geschiedenis heen vijandschap jegens hen hebben getoond zijn de ketters, khawaarij, rawaafid/shia geweest.

      Terwijl de Shi’a lekkernijen bakken op de 10e van Muharram, wat neerkomt op Ashuraa, vasten de Moslims over de hele wereld. Terwijl zelfs de Shi’a autoritaire boeken en overleveringen bevestigen dat het vasten ”mustahabb” is, [i.e. sterk aangeraden]. Lees mee:

      Shi’a geleerde Faydh al Kashaani, auteur van de bekende Shi’a Tafsir al Safi, behorende tot de klassieke kibaar en mufassirin zegt:

      وقد يتفق لبعض الرواة الغالين في عداوة المخالفين والمبالغين في خلاف المنحرفين عن أهل البيت عليهم السلام أن يجاوزوا الحد ويلزموا أمورا من غير عمد ليخالفوا أهل الخلاف تدعوهم إلى ذلك شدة علاقتهم بالتشيع كما نرى جماعة في الأعصار المتأخرة ينكرون استحباب صوم عاشوراء مع الاتفاق على استحبابه ليخالفوا المخالفين

      ”Het komt voor dat sommige overleveraars die vanwege hun extreme haat jegens de mukhalifin [sunnis] overdrijven en afdwalen van de school van Ahl al Bayt (AS), waardoor ze zelfs buiten perken gaan en sommige zaken aannemen enkel en alleen om de mukhalifin [sunnis] tegen te werken. Zij doen dit vanwege hun sterke relatie tot Tashayyu’. Zoals we zien, ontkennen zij dat het vasten op de dag van Ashuraa mustahabb [sterk aangeraden is] met consensus, enkel om de mukhalifin tegen te werken”.

      {Faydh al Kashaani, Al Wafi, 22/505}

      De spirituele grootvader van het Shi’isme, Shaykh Tusi heeft de volgende hadith in zijn collectie:

      1. ـ وبإسناده عن سعد بن عبدالله ، عن أبي جعفر ، عن جعفر بن محمد بن عبدالله ، عن عبدالله بن ميمون القداح ، عن جعفر ، عن أبيه ( عليهما السلام ) قال : صيام يوم عاشوراء كفارة سنة .

      De keten is van Sa’d bin Abdullah van Abu Ja’far van Ja’far bin Muhammad bin Abdullah van Abdullah bin Maymun al Qaddah van Ja’far van zijn vader (AS) dat hij zei: Het vasten om de dag van Ashuraa is een kaffara van een jaar”

      Alle overleveraars zijn betrouwbaar en hadith is sahih en bindend voor elke Shi’a.

      Nogmaals,

      2. وعنه ، عن هارون بن مسلم ، عن مسعدة بن صدقة ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) عن أبيه ، أن عليا ( عليه السلام ) قال : صوموا العاشوراء التاسع والعاشر ، فانه يكفر ذنوب سنة .

      Keten is van Harun bin Muslim van Mas’ada bin Sadaqa van Abu Abdullah (AS) van zijn vader dat Ali (AS) zei: “Vast op de dag van Ashuraa, de 9e en de 10e, omdat het de zonder van 1 jaar verwijderd”.

      Alle overleveraars zijn betrouwbaar.

      En nogmaals van de Profeet:

      قال: {{صام رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم يوم عاشوراء}}
      [تهذيب الأحكام (4/29) الاستبصار (2/134)، الوافي (7/13)، وسائل الشيعة (7/337)، جامع أحاديث الشيعة (9/475)، الحدائق الناضرة (13/370-371)، صيام عاشوراء (ص 112

      “De Profeet vastte op de dag van Ashuraa” te lezen in de hoofdboeken van het Shi’isme, zoals At Tahdheeb 4/29 [behorende tot de 4 hoofdboeken], Al Istibsaar 2/134 [behorende tot de 4 hoofdboeken van het Shi’isme], Al Wafi 7/13, Wasaa’il al Shi’a 7/337, Al Hadaa’q an Nadhira etc.

      وعن الصادق رحمه الله قال: [[من أمكنه صوم المحرم فإنه يعصم صاحبه من كل سيئة]]
      [وسائل الشيعة (7/347)، الحدائق الناضرة (13/377)، جامع أحاديث الشيعة (9/474)].

      Al Sadiq (rah) heeft gezegd: “Degene die ertoe in staat is om te vasten in de maand van Muharram, dan zal zijn vasten hem beschermen tegen elke zonde”
      Zie, wasa’il al Shi’a 7.347, Al Hadaa’iq an Nadhira 13/377, Jaami3 ahadith al Shi’a 9/474 etc.

      Ali radiallahu anh heeft volgende sahih shia ahadith gezegd:

      عن علي عليه السلام قال: {{صوموا يوم عاشوراء التاسع والعاشر احتياطاً، فإنه كفارة السنة التي قبله، وإن لم يعلم به أحدكم حتى يأكل فليتم صومه}}
      [مستدرك الوسائل (1/594)، جامع أحاديث الشيعة (9/475)].

      Vast op de 9e en de 10e van Ashuraa, het is een boetedoening [voor de zonden van het vorig jaar], en als iemand van jullie eet [per ongeluk] laat hem zijn vasten voortzetten”.
      Mustadrak al Wasaa’il [1/594], Jaami3 al Ahadith al Shi’a 9/475.

      Wat betreft het hele theaterstuk dat door de Shi’a jaarlijks wordt opgevoerd in het licht van de uitspraak ‘haat voor de ahl al bayt, dit zegt het Shi’itisch geschiedenisboek:

      Tarikh al Ya’qubi, [shia geschiedenis boek]:

      5. ويذكر المؤرخ الشيعي اليعقوبي في تاريخه أنه لما دخل علي بن الحسين الكوفة رأى نساءها يبكين ويصرخن فقال : ” هؤلاء يبكين علينا فمن قتلنا ؟ ” أي من قتلنا غيرهم { تاريخ اليعقوبي 235:1

      Zayn al Abidin ibn al Hussayn kwam aan in Kufa [Iraq] en zag de vrouwen huilen, waarop hij zei “Deze vrouwen huilen omwille van ons, maar wie doodde ons?” [Tarikh al Ya’qubi, 1, #235]

      Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord.

      wsalam,

      • ....

        Assalaam alaykum,

        Het is voor mij duidelijk dankje! Jammer genoeg wordt gezegd, dat de hadith niet betrouwbaar is..

        De Shi’ietten zeggen ook dat de profeet (vzmh) wel vastte op ahsura, maar na de komst van de maand ramadan werd het afgeschaft. Dit zou ook in Muslim en Boechari staan. In hoeverre klopt dit, dit is de hadith waarin het staat:

        ‘Abu bakr bin abee sjiebah en abu kareeb, van abee moeawiyah , abu bakr zei: abu moeawiyah overleverde van al a’mash van imarah van abdulrahman bin zayd: ‘ al ish’ab bin qays kwam binnen bij abdoellah en hij was aan het eten, vervolgens zei hij : ‘ o abu muhamad, kom eten’, hij ( al ish’ab) zei: ‘ is het vandaag geen ashura?’ hij zei: ‘ weet je wel wat ashura is?’ , hij ( al ish’ab): ‘ wat is het?’ hij (abdoellah) zei: ‘ het was een dag waarin de profeet (s) vasste voordat Ramadhan werd neergezonden, toen stopte hij ermee.’

      • Wa aleikom salam,

        De ahadith zijn betrouwbaar volgens de wetenschappen van het Shi’isme:

        ما رأيكم في صيام يوم عاشوراء ؟

        الذي أفتي به هوَ استحباب صوم يوم عاشوراء . و في صيامه ثواب عظيم , فينبغي للمسلم أن يصوم هذا اليوم تقرباً الى الله تعالى و كسباً لثواب صيامه , فيكون صومه له بهذه النية و على هذا الوجه لا على أي وجه آخر .

        و أما ما ورد في الجوامع الحديثية للشيعة الإمامية من أخبار تنهى عن صوم يوم عاشوراء فهي بأجمعها ضعيفة لا إعتبار بها و لا تنهض أمام الأخبار المعتبرة الدالة على استحباب صوم يوم عاشوراء سواءً ما ورد منها في طرق الإمامية أو ما ورد من طرق غيرهم .

        antwoord door AYATULLAH Shaykh al Maai’yad:

        Kort samengevat:
        Alle shia overleveringen over het makruh of haraam zijn het vasten van Ashuraa zijn zwak, het vasten ervan is mustahabb i.e. sterk aangeraden, en het heeft een grote beloning.

        De shia overleveringen die betrouwbaar zijn en waarin staat dat vasten op de dag van Ashura aangeraden is:

        عن أبي الحسن عليه السلام أنه قال : ” صام رسول الله صلى عليه وآله يوم عاشوراء ” تهذيب الأحكام 4/29 الاستبصار 2/134 ، الوافي 7/13 ، وسائل الشيعة 7/337 ، جامع أحاديث الشيعة 9/475 ، الحدائق الناضرة 13/370-371 ، صيام عاشوراء ص 112 .

        عن جعفر عن أبيه عليهما السلام أنه قال : ” صيام يوم عاشوراء كفارة سنة ” تهذيب الأحكام 4/300 ، الاستبصار 2/134 ،جامع أحاديث الشيعة 9/475 ، الحدائق الناضرة 13/371 ، صيام عاشوراء ص 112 ، الوافي 7/13 ، وسائل الشيعة 7/337 .

        وعن الصادق رحمه الله قال : من أمكنه صوم المحرم فإنه يعصم صاحبه من كل سيئة ” وسائل الشيعة 7/347 ، الحدائق الناضرة 13/377 ، جامع أحاديث الشيعة 9/474 .

        وعن النبي صلى الله عليه وآله قال : ” إن أفضل الصلاة بعد الصلاة الفريضة الصلاة في جوف الليل وإن أفضل الصيام من بعد شهر رمضان صوم شهر الله الذي يدعونه المحرم ” وسائل الشيعة 7/347 ، الحدائق الناضرة 13/377 ، جامع أحاديث الشيعة 9/474 .

        فهذه أقوال الأئمة الأعلام . . استفاضت بها مصادر الشيعة الضخام . . هذا الإسناد وهؤلاء الرجال ، وهذه الكتب وهذه الأقوال ، فأي عاقل يقول : إن صوم عاشوراء ، بدعة وهراء ؟

        عن علي عليه السلام قال : ” صوموا يوم عاشوراء التاسع والعاشر احتياطاً فإنه كفارة السنة التي قبله ، وإن لم يعلم به أحدكم حتى يأكل فليتم صومه ” مستدرك الوسائل 1/594 ، جامع أحاديث الشيعة 9/475 .

        وعن ابن عباس رضي الله عنهما قال : ” إذا رأيت هلال المحرم فاعدد فإذا أصبحت من تاسعه فأصبح صائماً قلت – أي الراوي – : كذلك كان يصوم محمد صلى الله عليه وآله ؟ قال : نعم ” إقبال الأعمال ص 554 ، وسائل الشيعة 7/347 ، مستدرك الوسائل 1/594 ، جامع أحاديث الشيعة9/475 .

        وتأمل أن روايات صوم عاشوراء جاءت من طرق الشيعة بأسانيد معتبرة ، في حين جاءت الروايات الناهية عن صومه بأسانيد ضعيفة ، وقد اعترف بهذا الشيخ الحاج السيد محمد رضا الحسيني الحائري في كتابه نجاة الأمة في إقامة العزاء على الحسين والأئمة صفحة 145 ، 146 ، 148 طبع قم إيران 1413هـ .

        En dit zegt de AYATULLAH Kho’i, de grootmeester van hadith wetenschappen in het Shi’isme;

        وكيفما كان فالروايات الناهية غير نقية السند برمتها، بل هي ضعيفة بأجمعها، فليست لدينا رواية معتبرة يعتمد عليها ليحمل المعارض على التقية كما صنعه صاحب الحدائق. واما الروايات المتضمنة للامر واستحباب الصوم في هذا اليوم فكثيرة، مثل صحيحة القداح: ” صيام يوم عاشوراء كفارة سنة ” وموثقة مسعدة بن صدقة: ” صوموا للعاشوراء التاسع والعاشر فانه يكفر ذنوب سنة ” ، ونحوها غيرها، وهو مساعد للاعتبار نظرا إلى المواساة مع أهل بيت الوحي وما لا قوه في هذا اليوم العصيب من جوع وعطش وساير الآلام والمصائب العظام التي هي أعظم مما تدركه الافهام والاوهام. فالاقوى استحباب الصوم في هذا اليوم من حيث هو كما ذكره في الجواهر أخذا بهذه النصوص السليمة عن المعارض كما عرفت . كتاب الصوم للخوئي ج2 ص305

        ‘De overleveringen die het [vasten op ashuraa] verbieden hebben geen geldige sanad [keten], ze zijn allen ZWAK, in feite hebben we geen respectabele overleveringen om te claimen dat deze [die het toegestaan en aangeraden achten] berusten op taqiyyah. Betreft de overleveringen over het vasten op deze dag en dat het mustahab is [aangeraden], deze zijn groot in aantal, zoals de SAHIH van al -Qidaah: ‘Vasten op de dag van Ashuraa verwijderd de zonden van een jaar’. En andere soortgelijke. Dit is acceptabel gezien het feit de mate van honger en dorst dat de Ahl al Bayt onderging op deze dag. Dus de sterkste opinie is dat het aangeraden is te vasten”.

        zie: Kitaab al Sawm/Kho’i. #305
        http://lib.eshia.ir/10131/2/305

        Nog een overlevering uit Tahdheeb al Ahkaam,

        وعنه عن يعقوب بن يزيد عن ابي همام عن ابي الحسن عليه السلام قال: صام رسول الله صلى الله عليه وآله يوم عاشورا. كتاب تهذيب الاحكام ج4 ص299-300

        ‘van Ya’qub bin Yazid, van Abu Hamam, van Imam abul Hassan AS: “De profeet van allah en zijn Ahl al Bayt vastten op de dag van Ashuraa”.
        zie, volume 4, p.299-300

        En niet te vergeten het dessisieve antwoord van Shia meester Fayz al Kashaani, de bekendse mufassir die zei:

        Shi’a geleerde Faydh al Kashaani, auteur van de bekende Shi’a Tafsir al Safi, behorende tot de klassieke kibaar en mufassirin zegt:

        وقد يتفق لبعض الرواة الغالين في عداوة المخالفين والمبالغين في خلاف المنحرفين عن أهل البيت عليهم السلام أن يجاوزوا الحد ويلزموا أمورا من غير عمد ليخالفوا أهل الخلاف تدعوهم إلى ذلك شدة علاقتهم بالتشيع كما نرى جماعة في الأعصار المتأخرة ينكرون استحباب صوم عاشوراء مع الاتفاق على استحبابه ليخالفوا المخالفين

        ”Het komt voor dat sommige overleveraars die vanwege hun extreme haat jegens de mukhalifin [sunnis] overdrijven en afdwalen van de school van Ahl al Bayt (AS), waardoor ze zelfs buiten perken gaan en sommige zaken aannemen enkel en alleen om de mukhalifin [sunnis] tegen te werken. Zij doen dit vanwege hun sterke relatie tot Tashayyu’. Zoals we zien, ontkennen zij dat het vasten op de dag van Ashuraa mustahabb [sterk aangeraden is] met consensus, enkel om de mukhalifin tegen te werken”.

        {Faydh al Kashaani, Al Wafi, 22/505}

      • je plaatste het volgende:
        ——————————————————————————-

        Jammer genoeg wordt gezegd, dat de hadith niet betrouwbaar is..

        ——————————————————————————-

        Ze zijn betrouwbaar. Integendeel, de kleine portie hadith waarin het als makruh wordt genoemd in shia overleveringen, zijn allen zwak verklaard door dezelfde shia grootgeleerden.

        En het volgende:

        [quote]——————————————————————————-

        <color=red]De Shi’ietten zeggen ook dat de profeet (vzmh) wel vastte op ahsura, maar na de komst van de maand ramadan werd het afgeschaft. Dit zou ook in Muslim en Boechari staan. In hoeverre klopt dit, dit is de hadith waarin het staat:

        ‘Abu bakr bin abee sjiebah en abu kareeb, van abee moeawiyah , abu bakr zei: abu moeawiyah overleverde van al a’mash van imarah van abdulrahman bin zayd: ‘ al ish’ab bin qays kwam binnen bij abdoellah en hij was aan het eten, vervolgens zei hij : ‘ o abu muhamad, kom eten’, hij ( al ish’ab) zei: ‘ is het vandaag geen ashura?’ hij zei: ‘ weet je wel wat ashura is?’ , hij ( al ish’ab): ‘ wat is het?’ hij (abdoellah) zei: ‘ het was een dag waarin de profeet (s) vasste voordat Ramadhan werd neergezonden, toen stopte hij ermee.’

        </color]
        [/quote]
        ——————————————————————————-

        Dit staat NERGENS in Bukhari of Muslim. En welke ongeletterde leugenaar heeft deze vervalsing geproduceerd? Abu Kareeb? misschien Abu Kurayb? WIE IS “al ish’ab”?

        De verzinner van deze ”hadith” dient deze hadith te bewijzen in bukhari en muslim, tevens dient hij/zij het arabische script te leveren, zo niet, moge Allah zijn of haar rug breken voor het liegen over de Profeet sallalahu aleyhi wasallam, en laat haar/hem, een zitplaats innemen in het vuur van de hel, conform de uitspraak van de Profeet sallalahu aleyhi wasallam “Degene die over mij liegt, laat hem zijn plaats in de hel innemen”.

      • De hadith in muslim die de shia aanhaalde en intern bewerkte, en het spreekt niet over een verbod, maar nalating als zijnde fardh/waajib.

        Nu weten we ook hoe slecht deze auteurs ontwikkeld zijn en in feite niet kunnen lezen. Is het nou “Abu Kareeb” of Abu Kurayb“? Is het “al ish’ab” of al-Ash’ath b. Qais?

        Het was wel even zoeken, ongelofelijk wat een fraudeur doet uit simpele domheid en lafheid, of de kunst om zijn leugen minder toegankelijk te maken in zoekmachines.

        Was het Abdul Rahman bin Zaid of Abdul Rahman bin Yazid? 4 fouten in een keten van 3 overleveraars. Hardnekkende valsheid die enkel en alleen door de Shia beheerst kan worden.

        Abd al-Rahman b. Yazid said:
        When al-Ash’ath b. Qais entered the house of ‘Abdullah he was having his breakfast. He (‘Abdullah b. Umar) said: Abd Muhammad (al-Asha’th), come near to the breakfast. Thereupon he said: Is not today the day of ‘Ashura? He (‘Abd al-Rahman) said: Do you know what the day of ‘Ashura is? He said: What is it? He said: It is a day on which the Messenger of Allah () used to observe fast before the (fasting) in the month of Ramadan (became) obligatory. But when it became obligatory the (fasting of ‘Ashura) was abandoned (as compulsory). Abu Kuraib said: He (the Holy Prophet) abandoned it.
        حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، وَأَبُو كُرَيْبٍ جَمِيعًا عَنْ أَبِي مُعَاوِيَةَ، قَالَ أَبُو بَكْرٍ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ، عَنِ الأَعْمَشِ، عَنْ عُمَارَةَ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ يَزِيدَ، قَالَ دَخَلَ الأَشْعَثُ بْنُ قَيْسٍ عَلَى عَبْدِ اللَّهِ وَهُوَ يَتَغَدَّى فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ ادْنُ إِلَى الْغَدَاءِ ‏.‏ فَقَالَ أَوَلَيْسَ الْيَوْمُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ قَالَ وَهَلْ تَدْرِي مَا يَوْمُ عَاشُورَاءَ قَالَ وَمَا هُوَ قَالَ إِنَّمَا هُوَ يَوْمٌ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَصُومُهُ قَبْلَ أَنْ يَنْزِلَ شَهْرُ رَمَضَانَ فَلَمَّا نَزَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ تُرِكَ ‏.‏ وَقَالَ أَبُو كُرَيْبٍ تَرَكَهُ ‏.

        Vasten op de dag van Ashuraa was in het begin verplicht, in het tweede jaar na de Hijrah (624 CE). De verplichting van de maand Ramadan was geopenbaard.

        Het vasten van Ashuraa was niet meer fardh en behoorde niet meer tot de waajibaat, maar de daden die mustahab / sterk aangeraden waren. Het was dan ook ‘abandoned’ as compulsary, maar niet abandoned as sunnah. Daarom heeft de Profeet sallalahu aleyhi wasallam in tientallen authentieke overleveringen het vasten benadrukt en zelfs het volgende gezegd:

        als ik volgend jaar nog leef, zal ik zeker de 9e en 10e van muharram vasten

        Volume 3, Book 31, Number 181:

        Narrated Ar-Rubi’ bint Mu’awadh:

        “The Prophet sent a messenger to the village of the Ansar in the morning of the day of ‘Ashura’ (10th of Muharram) to announce: ‘Whoever has eaten something should not eat but complete the fast, and whoever is observing the fast should complete it.’ “She further said, “Since then we used to fast on that day regularly and also make our boys fast. We used to make toys of wool for the boys and if anyone of them cried for, he was given those toys till it was the time of the breaking of the fast.”

        Lees alle overleveringen hierover http://www.sunnah.com/search/commanded-us-to-fast–sq-Ashura-sq-

  2. ....

    Assalaam alaykum,

    JazakAllahu khairan, duidelijk!

    W.salam

  3. Pingback: Is dit geen onrecht? | shianl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s